Syekh Muhammad Nafis al-Banjari (lahir di Martapura, Kabupatin Banjar, 1735 - maninggal di Kalua, Tabalung, 1812[1]) adalah salah saurang Ulama Banjar nang mayu dipinandui sabagai tokoh sufi nang tegas dalam malawan sagala bantuk panindasan.
Di samping dipinandui sabagai ulama nang ahli di bidang fikih, sidin gin ahli dalam bidang tasawuf. Sidin sudah manulis sabuah kitab nang baisi tantang ajaran-ajaran tasawuf lawan judul Ad-Durrun Nafis. Kitab ini banyak didiskusiakan wan didabatakan, marga matiri-matirinya nang dianggap kontroversi ulih para ulama fiqih.
Catatan kaki
- ^ Sabujurnya kadada pamaparan tahun wafat nang walih matan Muhammad Nafis al-Banjari. Tagal, badasarkan riwayat hidupnya, Muhammad Nafis hidup pada pariode nang sama lawan Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari wan dipakirakan wafat sakitar tahun 1812 M
Rujukan
Tautan luar
-------------------------------
https://annafiz.wordpress.com/
--------------------------------
https://paseban-jati.blogspot.com/2015/08/kitab-ad-durrun-nafis-permata-yang.html?m=0
------------------------------------------------
https://kitabpondok.budijaya.biz/product/addurannafis-oleh-syeikh-mohammad-annafis-syarahan-baba-ismail-sepanjang/
RM80.00
RM0.00
https://kitabpondok.budijaya.biz/product/addurannafis-oleh-syeikh-mohammad-annafis-syarahan-baba-ismail-sepanjang/
--------------------------------
https://paseban-jati.blogspot.com/2015/08/kitab-ad-durrun-nafis-permata-yang.html?m=0
------------------------------------------------
https://kitabpondok.budijaya.biz/product/addurannafis-oleh-syeikh-mohammad-annafis-syarahan-baba-ismail-sepanjang/
Addurannafis mp3 Lengkap – Syarahan Baba Ismail Sepanjang
RM0.00
Kitab karangan Shaykh Muhammad Nafis Ibn Idris Al-Banjari rahimahullah. MP3 lengkap ( Khatam) oleh Baba Ismail Sepanjang
Kitab Ad-Durrun Nafis (Permata Yang Indah) adalah salah satu kitab terbaik yang pernah ditulis oleh ulama Banjar. Kitab berisi ajaran Ilmu Ketuhanan (tasawwuf) ini disusun oleh Syekh Muhammad Nafis bin Idris bin Husein Al-Banjari.
Syekh Muhammad Nafis Al-Banjari mengarang kitab ini di Mekkah dalam bahasa Melayu, tahun 1200 Hijriah (1785/1786 Masehi).
Naskah Durrun Nafis (Permata yang Indah) yang dalam bahasa Melayu kemudian diterjemahkan oleh ulama Banjar lainnya, KH Haderanie HN, ke dalam bahasa Indonesia, dan diberi catatan serta penjelasan sehingga lebih mudah dipahami.
Permata Yang Indah tampaknya beredar dan menjadi rujukan kajian di kalangan ulama-ulama Banjar yang pernah bermukim di Mekah. Tak heran jika, KH Haderanie HN dalam kata pengantar terjemahannya, mengungkapkan, seorang ulama terkenal Syekh Abdurahman Shiddiq di Sapat/Tambilahan, salah seorang ulama keturunan Syekh Muhammad Arsyad Al-Banjari, telah menyusun sebuah risalah yang bernama Amal Ma’rifat yang hampir serupa isi, bahasa dan sebagian susunan kalimatnya.
Sebagai jaminan terhadap kepiawaian dan luasnya pengetahuan dari sang penyusun Durrun Nafis, ungkap KH Haderanie HN, dapat dilihat pada bagian terakhir dari tulisan Syekh Muhammad Nafis Al-Banjari, yang berbunyi:
“Banjarmasin tempat lahirnya, Mekkah tempat tinggalnya, Syafi’ie mazhabnya, Asy’arie iktikadnya, Junaidi ikutannya, Qadriyah Thoriqatnya, Syathoriyah pakainnya, Naqsyabandiyah amalannya, Khalwatiyah makanannya, Samaniyah minumannya.”
Durrun Nafis memuat konsep dan paham-paham rumit dalam Ilmu Ketuhanan seperti Tauhid Af’al (Keesaan Perbuatan), Tauhid Asma (Keesaan Nama Allah SWT), Tauhid Sifat (Keesaan Sifat-sifat), Tauhid Zat (Keesaan Zat) dan Martabat Tujuh….
---------------------
No comments:
Post a Comment