1⃣🔶
Latihan Pertama
1) Perkataan مَا atau ْمَن
ما هذا؟ هذا مسجدًٌ
من هذا؟ هذا تاجِرٌٌ
ما Apa untuk tanya benda yang tak berakal.
Apa ini? Ini masjid.
Adapun pertanyaan kepada yang berakal diguna من Siapa
Siapa ini? Ini peniaga.
ما هذا؟ هذا دِيْكٌٌ
Apa ini? Ini ayam jantan.
مَنْ هذا؟. هذا مُدَرَّسُُ
Siapa ini? Ini cikgu.
2⃣🔶
Latihan kedua
Perkataan اءَ yang bererti Adakah?
Boleh digunakan kepada benda atau yang berakal.
اءَ كَلْبُُ هدا؟ لا هذا قٍطُُ
Adakah ini anjing? Tidak, ini kucing
اءَ حِمارُُ؟ لا هذا حِصانُُ
Adakah ini keldai? Tidak, ini kuda.
اءَ ولدُُ هذا؟ نعم، هٰذا ولدُُ
Adakah ini budak? Ya, ini budak
اءَ قَمِيصُُ هذا؟ لا، هذا مِنْدِيلُُ
Adakah ini baju? Tidak, ini sapu tangan
3⃣🔶
Latihan ketiga
Dari latihan pertama dan kedua, kita telah mengenali
perkataan ism singular muzakir.
Kesemuanya ada 11 perkataan.
مسجدًٌ, تاجِرٌٌ ،دِيْكٌٌ ،مُدَرَّسُُ ،كَلْبُُ ،قٍطُُ ،حِمارُُ
،حِصانُُ ، ولدُُ مِنْدِيلُُ ،قَمِيصُُ،
Kesemuanya huruf akhir berbaris dua depan.
Apabila kita tambahkan ال
di depan makan huruf akhir berbaris depan.
مسجدًٌ ⬅ المسجدُ
تاجِرٌٌ. ⬅ التاجِرٌ
Dan seterusnya.
Dengan penambahan ال bererti specific. المسجدُ The masjid
and التاجِرٌ The businessman.
4⃣🔶
Latihan keempat
Kita telah mengetahui/ mengenal 11 perkataan ism. Cuba kita
senaraikan perkataan perkataan lain
1. جَمَل. Unta
2. قَلَم Pen
3. مِفتاح Kunci
4. مَكتًَب Meja
5. رَجُل Lelaki
dewasa
6. طَبِيب Doctor
7. طَبِيب Pelajar
lelaki
8. ?
9. ?
10. ?
5⃣🔶Latihan
kelima
ال terbagi kepada dua الحروف القمرية dan الحروقالثمسية.
Dalam tulisan kedua duanya di nyatakan tetapi dalam sebutan الحروف القمرية dinyatakan
ال manakala sebutan الحروقالثمسية
ال tidak dinyatakan.
البابُ dinyatakan
التَّاجِرُ ال tidak dinyatakan
Kita dapat kenal الحروقالثمسية dengan tanda ّ sabdu.
Wallahu’alam
No comments:
Post a Comment