وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ ٱللَّهِۚ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِى كَثِيرٍ مِّنَ ٱلْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ ٱلْإِيمَٰنَ وَزَيَّنَهُۥ فِى قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ ٱلْكُفْرَ وَٱلْفُسُوقَ وَٱلْعِصْيَانَۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلرَّٰشِدُونَ
Dan ketahuilah! Bahawasanya dalam kalangan kamu ada Rasulullah (maka janganlah kemahuan atau pendapat kamu mendahului pentadbirannya); kalaulah ia menurut kehendak kamu dalam kebanyakan perkara, tentulah kamu akan mengalami kesukaran; akan tetapi (Rasulullah tidak menurut melainkan perkara yang diwahyukan kepadanya, dan kamu wahai orang-orang yang beriman hendaklah bersyukur kerana) Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya dalam hati kamu, dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan derhaka itu: perkara-perkara yang kamu benci; mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus; -.
Al Hujurat - 49 : 9
وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ ٱقْتَتَلُوا۟ فَأَصْلِحُوا۟ بَيْنَهُمَاۖ فَإِنۢ بَغَتْ إِحْدَىٰهُمَا عَلَى ٱلْأُخْرَىٰ فَقَٰتِلُوا۟ ٱلَّتِى تَبْغِى حَتَّىٰ تَفِىٓءَ إِلَىٰٓ أَمْرِ ٱللَّهِۚ فَإِن فَآءَتْ فَأَصْلِحُوا۟ بَيْنَهُمَا بِٱلْعَدْلِ وَأَقْسِطُوٓا۟ۖ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُقْسِطِينَ
Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.
Tafsir Ibnu Katsir
Allah SWT berfirman sambil memerintahkan untuk mendamaikan antara dua orang atau dua kelo mpok muslim yang bertengkar, sebahagian daripada mereka dengan sebahagian yang lain, maka damaikanlah antara kedunya
وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ ٱقْتَتَلُوا۟ فَأَصْلِحُوا۟ بَيْنَهُمَاۖ
Allah SWT menyebut pertengkaran antara dua kelompok mukmin dengan sebutan "perang". Berdasarkan hal itu, Al - Bukhari dan yang lain mengambil kesimpulan bahawa kemaksiatan yang dilakukan seorang mukmin, tidak sampai mengeluarkannya dari iman atau dia menjadi kufur, walaupun kemaksiatannya besar. Tidak termasuk hal seperti keyakinan kelompok Khawarij dan pengikutnya seperti Muktazilah dan kelompok yang serupa dengan mereka. Demikian itu tercatat dalam kitab Sahih Al-Bukhari dari Hadis Al-Hassan, dari Abi Bakrah, bahawa pada suatu hari Rasulullah SAW berkhutbah di mimbar, sementara itu Al Hassan bin Aki berada di sisinya. Dalam khutbahnya sekejap baginda menjeling kepada Al-Hassan dan sekejap kepada orang ramai, dan bersabda,
حَدَّثَنَا صَدَقَةُ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ حَدَّثَنَا أَبُو مُوسَى عَنْ الْحَسَنِ سَمِعَ أَبَا بَكْرَةَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى الْمِنْبَرِ وَالْحَسَنُ إِلَى جَنْبِهِ يَنْظُرُ إِلَى النَّاسِ مَرَّةً وَإِلَيْهِ مَرَّةً وَيَقُولُ ابْنِي هَذَا سَيِّدٌ وَلَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يُصْلِحَ بِهِ بَيْنَ فِئَتَيْنِ مِنْ الْمُسْلِمِينَ
Telah bercerita kepada kami Shadaqah telah bercerita kepada kami Ibnu 'Uyainah telah bercerita kepada kami Abu Musa dari Al Hasan bahwa dia mendengar Abu Bakrah; Aku mendengar Nabi ﷺ di atas mimbar bersabda, ketika itu Al Hasan ada disamping beliau. Sesekali beliau melihat ke arah orang banyak dan sesekali melihat kepadanya: "Sesungguhnya anakku ini adalah sayyid (pemimpin) dan dengan perantaraannya Allah akan mendamaikan dua kelompok besar kaum Muslimin ".
Terbuktilah sabda Rasulullah ﷺ itu, bahawa Al-Hassan dapat mendamaikan penduduk Syam dan Iraq, setelah peperangan yang cukup panjang.
Firman-Nya,
فَإِنۢ بَغَتْ إِحْدَىٰهُمَا عَلَى ٱلْأُخْرَىٰ فَقَٰتِلُوا۟ ٱلَّتِى تَبْغِى حَتَّىٰ تَفِىٓءَ إِلَىٰٓ أَمْرِ ٱللَّهِۚ فَإِن فَآءَتْ
jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah;
Yakni, hingga kembali kepada perintah Allah SWT untuk mendengarkan dan mentaati Al-Haq. Sebagaimana ditetapkan dalam Hadis Sahih, dari Anas r.a., bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: انْصُرْ أَخَاكَ ظَالِمًا أَوْ مَظْلُومًا. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، هَذَا نَنْصُرُهُ مَظْلُومًا، فَكَيْفَ نَنْصُرُهُ ظَالِمًا؟ قَالَ: تَأْخُذُ فَوْقَ يَدَيْهِ.
انْصُرْ أَخَاكَ ظَالِمًا أَوْ مَظْلُومًا. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، هَذَا نَنْصُرُهُ مَظْلُومًا، فَكَيْفَ نَنْصُرُهُ ظَالِمًا؟ قَالَ: تَأْخُذُ فَوْقَ يَدَيْهِ.
Dan firman-Nya,
انْصُرْ أَخَاكَ ظَالِمًا أَوْ مَظْلُومًا. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، هَذَا نَنْصُرُهُ مَظْلُومًا، فَكَيْفَ نَنْصُرُهُ ظَالِمًا؟ قَالَ: تَأْخُذُ فَوْقَ يَدَيْهِ.
Dari Anas radhiyallahu ‘anhu, dia berkata: Rasulullah ﷺ bersabda: Tolonglah saudaramu yang berbuat zalim dan yang dizalimi. Mereka bertanya: Wahai Rasulullah ﷺ, jelas kami faham menolong orang yang dizalimi, tapi bagaimana kami harus menolong orang yang berbuat zalim? Beliau bersabda: Pegang tangannya (hentikan ia agar tidak berbuat zalim).
Read more at: https://risalahmuslim.id/tolonglah-saudaramu/
Read more at: https://risalahmuslim.id/tolonglah-saudaramu/
Dari Anas radhiyallahu ‘anhu, dia berkata: Rasulullah ﷺ bersabda:
Tolonglah saudaramu yang berbuat zalim dan yang dizalimi. Mereka bertanya: Wahai Rasulullah ﷺ, jelas kami faham menolong orang yang dizalimi, tapi bagaimana kami harus menolong orang yang berbuat zalim?
Beliau bersabda: "Pegang tangannya (hentikan ia agar tidak berbuat zalim)". Bermaksud : "Cegahlah dia dari kezalimannya, itulah cara kamu menolongnya"
Dan firman-Nya,
فَإِن فَآءَتْ فَأَصْلِحُوا۟ بَيْنَهُمَا بِٱلْعَدْلِ وَأَقْسِطُوٓا۟ۖ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُقْسِطِينَ
jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.
Berlaku adillah kamu dalam menghukum mereka, yakni sebahagian sahabat dengan sebahagian yang lain.
Ibnu Abi Hatim berkata, dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah ﷺ bersabda, "Orang-orang yang berlaku adil berada di sisi Allah di atas mimbar (panggung) yang terbuat dari cahaya, di sebelah Ar-Rahman SWT, dengan sebab mereka berlaku adil di dunia."
(Ibnu Katsir, Tafsirul Qurani'l Azim, Jilid 13, 1421 H/2000 M: 150, 152).
Riyadus Salihin
Daripada 'Auf bin Malik r.a., dia berkata, "Aku mendengar Rasulullah ﷺ bersabda,
Mengenai sebaik-baik perisai pun Nabi memberikan petunjuk dengan sabdanya bermaksud: "Sebaik-baik pemimpin kamu adalah yang kamu cintai dan mereka pun mencintai kamu serta yang sentiasa kamu doakan dan mereka pun selalu mendoakan kamu." – (Hadis riwayat Muslim)
“Dan sejahat-jahat pemimpin kamu adalah yang kamu benci mereka dan mereka benci kamu. Dan kamu melaknat mereka dan mereka melaknat kamu.”
Baginda ditanya, 'Wahai Rasulullah ﷺ , tidakkah kita memerangi mereka?"
Kemudian Baginda bersabda,
"Tidak, selagi mereka mendirikan solat bersama kamu"
Hadis diatas memberikan faedah :
(a) Dorongan kepada pemimpin untuk bersikap adil kepada rakyatnya, supaya diantara mereka saling menjalinkan penyatuan,
(b) Dorongan kepada manusia supaya taat kepada pemimpin selagi dia tidak melakukan maksiat
(c) Saling menasihati di antara mereka akan mendatangkan rasa cinta dan penyatuan dan mereka bersama aman dan tenteram
(d) Tidak boleh keluar daripada ketaatan kepada pemimpin selagi mereka menegakkan syiar Islam dan tidak menyatakan kekufuran secara terbuka
(e) Penjelasan tentang kedudukan penting solat sebagai puncak syiar Islam dan salah satu rukun Islam.
(Dr. Mustafa Sa'id Al-Khin, Nuzhatul Muttaqina Syarhu Riyadis Salihina, Juz 1, 1407 H/1987 M: 547 - 548).
Hadis Nabawi
Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi ﷺ bersabda,
"Ada tujuh golongan yang akan mendapatkan naungan Allah, pada hari dimana tidak ada naungan selain naungan-Nya, iaitu : seorang Imam yang adil, pemuda yang membesar dalam ibadah kepada Allah SWT, seorang lelaki yang hatinya selalu terpaut dengan masjid, dua orang yang saling mencintai kerana Allah SWT, mereka berkumpul kerana-Nya dan juga berpisah kerana-Nya, seorang lelaki yang dirayu oleh wanita bangsawan yang cantik untuk melakukan zina lalu dia menolak seraya berkata, 'Aku takut kepada Allah.' Dan seorang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi, sehinggatangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan tangan kanannya. Dan yang terakhir adalah seorang yang menitiskan air mata ketika berzikir, mengingati dan menyebut nama Allah dalam kesunyian."
(Hadis Riwayat Muslim, Sahih Muslim, Juz 1, No. Hadis 1031, 1412 H/1991 M:715)
Hadis Qudsi
Diriwayatkan daripada Abu Zar r.a., bahawa Rasulullah ﷺ menyampaikan firman Allah SWT yang berbunyi,
Ibnu Abi Hatim berkata, dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah ﷺ bersabda, "Orang-orang yang berlaku adil berada di sisi Allah di atas mimbar (panggung) yang terbuat dari cahaya, di sebelah Ar-Rahman SWT, dengan sebab mereka berlaku adil di dunia."
(Ibnu Katsir, Tafsirul Qurani'l Azim, Jilid 13, 1421 H/2000 M: 150, 152).
Riyadus Salihin
Daripada 'Auf bin Malik r.a., dia berkata, "Aku mendengar Rasulullah ﷺ bersabda,
Mengenai sebaik-baik perisai pun Nabi memberikan petunjuk dengan sabdanya bermaksud: "Sebaik-baik pemimpin kamu adalah yang kamu cintai dan mereka pun mencintai kamu serta yang sentiasa kamu doakan dan mereka pun selalu mendoakan kamu." – (Hadis riwayat Muslim)
“Dan sejahat-jahat pemimpin kamu adalah yang kamu benci mereka dan mereka benci kamu. Dan kamu melaknat mereka dan mereka melaknat kamu.”
Baginda ditanya, 'Wahai Rasulullah ﷺ , tidakkah kita memerangi mereka?"
Kemudian Baginda bersabda,
"Tidak, selagi mereka mendirikan solat bersama kamu"
Hadis diatas memberikan faedah :
(a) Dorongan kepada pemimpin untuk bersikap adil kepada rakyatnya, supaya diantara mereka saling menjalinkan penyatuan,
(b) Dorongan kepada manusia supaya taat kepada pemimpin selagi dia tidak melakukan maksiat
(c) Saling menasihati di antara mereka akan mendatangkan rasa cinta dan penyatuan dan mereka bersama aman dan tenteram
(d) Tidak boleh keluar daripada ketaatan kepada pemimpin selagi mereka menegakkan syiar Islam dan tidak menyatakan kekufuran secara terbuka
(e) Penjelasan tentang kedudukan penting solat sebagai puncak syiar Islam dan salah satu rukun Islam.
(Dr. Mustafa Sa'id Al-Khin, Nuzhatul Muttaqina Syarhu Riyadis Salihina, Juz 1, 1407 H/1987 M: 547 - 548).
Hadis Nabawi
Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi ﷺ bersabda,
"Ada tujuh golongan yang akan mendapatkan naungan Allah, pada hari dimana tidak ada naungan selain naungan-Nya, iaitu : seorang Imam yang adil, pemuda yang membesar dalam ibadah kepada Allah SWT, seorang lelaki yang hatinya selalu terpaut dengan masjid, dua orang yang saling mencintai kerana Allah SWT, mereka berkumpul kerana-Nya dan juga berpisah kerana-Nya, seorang lelaki yang dirayu oleh wanita bangsawan yang cantik untuk melakukan zina lalu dia menolak seraya berkata, 'Aku takut kepada Allah.' Dan seorang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi, sehinggatangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan tangan kanannya. Dan yang terakhir adalah seorang yang menitiskan air mata ketika berzikir, mengingati dan menyebut nama Allah dalam kesunyian."
(Hadis Riwayat Muslim, Sahih Muslim, Juz 1, No. Hadis 1031, 1412 H/1991 M:715)
Hadis Qudsi
Diriwayatkan daripada Abu Zar r.a., bahawa Rasulullah ﷺ menyampaikan firman Allah SWT yang berbunyi,
عَنْ أَبِي ذَرٍّ الْغِفَارِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيْمَا يَرْوِيْهِ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ أَنَّهُ قَالَ : يَا عِبَادِي إِنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلىَ نَفْسِي وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّماً، فَلاَ تَظَالَمُوا . يَا عِبَادِي كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلاَّ مَنْ هَدَيْتُهُ، فَاسْتَهْدُوْنِي أَهْدِكُمْ . يَا عِبَادِي كُلُّكُمْ جَائِعٌ إِلاَّ مَنْ أَطْعَمْتُهُ فَاسْتَطْعِمُوْنِي أَطْعِمْكُمْ . يَا عِبَادِي كُلُّكُمْ عَارٍ إِلاَّ مَنْ كَسَوْتُهُ فَاسْتَكْسُوْنِي أَكْسُكُمْ . يَا عِبَادِي إِنَّكُمْ تُخْطِئُوْنَ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَأَناَ أَغْفِرُ الذُّنُوْبَ جَمِيْعاً، فَاسْتَغْفِرُوْنِي أَغْفِرْ لَكُمْ، يَا عِبَادِي إِنَّكُمْ لَنْ تَبْلُغُوا ضُرِّي فَتَضُرُّوْنِي، وَلَنْ تَبْلُغُوا نَفْعِي فَتَنْفَعُوْنِي . يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَتْقَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْكُمْ مَا زَادَ ذَلِكَ فِي مُلْكِي شَيْئاً . يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَفْجَرِ قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْكُمْ مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِنْ مُلْكِي شَيْئاً . يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ قَامُوا فِي صَعِيْدٍ وَاحِدٍ فَسَأَلُوْنِي فَأَعْطَيْتُ كُلَّ وَاحِدٍ مَسْأَلَتَهُ مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِمَّا عِنْدِي إِلاَّ كَمَا يَنْقُصُ الْمَخِيْطُ إِذَا أُدْخِلَ الْبَحْرَ . يَا عِبَادِي إِنَّمَا هِيَ أَعَمَالُكُمْ أُحْصِيْهَا لَكُمْ ثُمَّ أُوْفِيْكُمْ إِيَّاهَا فَمَنْ وَجَدَ خَيْراً فَلْيَحْمَدِ اللهَ وَمَنْ وَجَدَ غَيْرَ ذَلِكَ فَلاَ يَلُوْمَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ .[رواه مسلم]
Dari Abu Dzar Al Ghifari radhiallahuanhu dari Rasulullah shallallahu`alaihi wa sallam sebagaimana beliau riwayatkan dari Rabbnya Azza Wajalla bahwa Dia berfirman
[1]: Wahai hambaku, sesungguhya aku telah mengharamkan kezaliman atas diri-Ku dan Aku telah menetapkan haramnya (kezaliman itu) di antara kalian, maka janganlah kalian saling berlaku zalim. Wahai hamba-Ku semua kalian adalah sesat kecuali siapa yang Aku beri hidayah, maka mintalah hidayah kepada-Ku niscaya Aku akan memberikan kalian hidayah. Wahai hamba-Ku, kalian semuanya kelaparan kecuali siapa yang aku berikan kepadanya makanan, maka mintalah makan kepada-Ku niscaya Aku berikan kalian makanan. Wahai hamba-Ku, kalian semuanya telanjang kecuali siapa yang aku berikan kepadanya pakaian, maka mintalah pakaian kepada-Ku niscaya Aku berikan kalian pakaian. Wahai hamba-Ku kalian semuanya melakukan kesalahan pada malam dan siang hari dan Aku mengampuni dosa semuanya, maka mintalah ampun kepada-Ku niscaya akan Aku ampuni. Wahai hamba-Ku sesungguhnya tidak ada kemudharatan yang dapat kalian lakukan kepada-Ku sebagaimana tidak ada kemanfaatan yang kalian berikan kepada-Ku. Wahai hamba-Ku seandainya sejak orang pertama di antara kalian sampai orang terakhir, dari kalangan manusia dan jin semuanya berada dalam keadaan paling bertakwa di antara kamu, niscaya hal tersebut tidak menambah kerajaan-Ku sedikitpun. Wahai hamba-Ku seandainya sejak orang pertama di antara kalian sampai orang terakhir, dari golongan manusia dan jin diantara kalian, semuanya seperti orang yang paling durhaka di antara kalian, niscaya hal itu tidak mengurangi kerajaan-Ku sedikitpun juga. Wahai hamba-Ku, seandainya sejak orang pertama diantara kalian sampai orang terakhir semunya berdiri di sebuah bukit lalu kalian meminta kepada-Ku, lalu setiap orang yang meminta Aku penuhi, niscaya hal itu tidak mengurangi apa yang ada pada-Ku kecuali bagaikan sebuah jarum yang dicelupkan di tengah lautan. Wahai hamba-Ku, sesungguhnya semua perbuatan kalian akan diperhitungkan untuk kalian kemudian diberikan balasannya, siapa yang banyak mendapatkan kebaikaan maka hendaklah dia bersyukur kepada Allah dan siapa yang menemukan selain (kebaikan) itu janganlah ada yang dicela kecuali dirinya. (Riwayat Muslim)
(Hadis Riwayat Muslim, Sahih Muslim, Juz 4, No Hadis 2577, 1412 H/1991 M: 1994).
No comments:
Post a Comment